Târgu Mureș, 2010 – 10 ianuarie 2011.℘
În decembrie 2010 a luat sfârsit o cercetare efectuată de Miscarea Angajament Civic (CEMO), obiectul acestuia fiind ‘”Tematizarea gradului de succes al educatiei în limba română în clasele cu limba de predare maghiară referitor la predarea geografiei si istoriei României”‘ .Scopul cercetării a fost aceea de a descoperi si de a prezenta anumite caracteristici si fenomene care apar atunci când predarea si învătarea geografiei si istoriei se efectuează în limba română în cazul în care predarea altor materiale se face în limba maghiară.
Pentru o mai bună întelegere al temei cercetate, cadrul juridic este următorul:
Prevederile legale referitoare la limba maghiară sunt prevăzute de Constitutie, Legea Învătământului Nr.84 din 24 Iulie 1995 precum si de dispozitiile Cartei.Legea Învătământului din 1995 a fost una controversată în special din cauza articolului 120, care restrictionează educatia minoritătilor în limba maternă:‘”(2) In invatamantul primar cu predare in limbile minoritatilor nationale Istoria romanilor si Geografia Romaniei se predau in aceste limbi dupa programe scolare si manuale identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana, cu obligatia transcrierii si insusirii toponomiei si a numelor proprii romanesti in limba romana. In invatamantul gimnazial si liceal Istoria romanilor si Geografia Romaniei se predau in limba romana, dupa programe scolare si manuale identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana. Examinarea la Istoria romanilor si Geografia Romaniei se face in limba de predare a acestora.'”
Prin lege, continutul învătământului nu se adaptează la grupurile minoritare nici în cazul claselor în care educatia este realizată într-o limbă minoritară. Mai exact, manualele trebuie să fie identice si transliteratia substantivelor proprii este aparent nepermisă. Subiectul „‘Istoria Românilor”‘ înainte a fost numit „‘Istoria României” cuprinzând toti cetătenii României, indiferent de originea lor.
Modificările legate de această chestiune a introdus următorile subsectiuni(3): „In programele si manualele de istorie universala si de istorie a romanilor se vor reflecta istoria si traditiile minoritatilor nationale din Romania.”4): In invatamantul gimnazial se introduce, la cerere, ca disciplina de studiu, Istoria si traditiile minoritatilor nationale, cu predare in limba materna. Programele analitice si manualele la aceasta disciplina sunt aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului.”
Această lege a provocat controverse în rândul reprezentantilor minoritătii maghiare si după anul 1996, a început un proces de revizuire al acestui legi. Există un nou act de educatie, care a intrat în vigoare în ianuarie 2011 si este menit să modifice această practică.
Ca un rezultat al cercetării, s-a realizat un studiu care include rezultatele cercetării precum şi recomandări profesionale referitoare la limba de predare al geografiei si istoriei României.Un alt obiectiv foarte important în realizarea acestei cercetări a fost crearea unui anumit impact asupra proceselor actuale de învătământ la un nivel eficient si practic.
Studiul a fost realizat în unităti de învătământ în clase cu predare în limba maghiară (clasa a VIII-a şi clasa a XII-a), cercetările s-au derulat în trei centre judetene si anume Miercurea Ciuc, Târgu Mures si Sfântu Gheorghe. Studiul se bazează pe colectarea de date, observare participativă la orele de istorie si geografie, interviuri structurale cu profesori de istorie, geografie si de limba română, si discutii de grup cu elevi de clasa a 8-a si a 12-a.
Sperăm că odată cu studiul finalizat si prezentarea punctelor de vedere al celor direct afectati, putem contribui la aplicarea practică a noii Legi al Educatiei. De asemenea credem că cercetările efectuate de către CEMO pot servi ca un important material de fond pentru o implementare mai eficientă al modificărilor de substantă si metodologică care trebuie implementate în cea ce priveste predarea geografiei si istoriei.